Φολικό οξύ: Γιατί είναι σημαντικό για την εγκυμοσύνη & ποια τρόφιμα το περιέχουν; Ο γιατρός απαντά.

Καλώς ήρθατε στο αφιέρωμα του MommyStyle.gr για την εγκυμοσύνη! Αυτές τις μέρες ασχολούμαστε με όλα όσα αφορούν τη μέλλουσα μαμά και είμαι πολύ χαρούμενη γιατί για τις ανάγκες του αφιερώματος έχω μαζί μου έναν άνθρωπο που αγαπώ και εκτιμώ πολύ! Το γιατρό μου Αριστείδη Μάντακα. Ο Αριστείδης Μάντακας είναι μαιευτήρας – γυναικολόγος & ενδοσκοπικός χειρούργος με μακρά πορεία και εμπειρία στην Αγγλία και για να καταλάβετε γιατί του έχω τόση αδυναμία αρκεί να διαβάσετε την αρχική σελίδα του site του. Σε κάθε περίπτωση είμαι σίγουρη ότι όλα όσα θα μας πει στα επόμενα posts θα σας βοηθήσουν πολύ και ανυπομονώ να τα μοιραστώ μαζί σας!  Καλή ανάγνωση!

φολικό-οξύ

Φολικό οξύ και εγκυμοσύνη λοιπόν! Τι είναι; Γιατί είναι απαραίτητο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης; Ποια είναι η συνιστώμενη ημερήσια δόση για τις εγκύους και σε ποιες τροφές συναντάται φυσιολογικά; Ο γιατρός, Αριστείδης Μάντακας, απαντάει σε όλες τις ερωτήσεις.

Και ξεκινάμε από τα βασικά:

Τι διαφορά έχει το Φολικό από το Φυλλικό οξύ;

Η απάντηση του γιατρού: Καμία! Πρόκειται απλώς για 2 εναλλακτικές ονομασίες.

Τι είναι το φολικό οξύ;

Η απάντηση του γιατρού:  Το φολικό οξύ είναι βιταμίνη – μέλος της οικογένειας Β (Β9). Συναντάται φυσικά στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, το χυμό του πορτοκαλιού και αρκετές άλλες τροφές που θα δούμε αναλυτικά παρακάτω ενώ στα φαρμακεία υπάρχουν ειδικά σκευάσματα συμπληρώματος φολικού οξέος.

Είναι το φολικό οξύ πράγματι απαραίτητο στην εγκυμοσύνη και αν ναι γιατί;

Η απάντηση του γιατρού: Το συμπλήρωμα φολικού οξέος συστήνεται από τους γυναικολόγους για τη διάρκεια της οργανογένεσης (ή μέχρι και τη 13η εβδομάδα της εγκυμοσύνης) καθώς μπορεί να προστατέψει το έμβρυο από σημαντικά προβλήματα στο νευρολογικό σύστημα (ή ανωμαλίες του νευρικού σωλήνα όπως μπορεί να το δείτε αλλού γραμμένο) όπως π.χ η δισχιδής ράχη. Μάλιστα, η λήψη του φολικού οξέος προτείνεται πλέον από τη στιγμή που θα ξεκινήσετε τις προσπάθειες για την επίτευξη εγκυμοσύνης.

Πρέπει οπωσδήποτε να σταματήσω τη λήψη φολικού οξέος μετά το 1ο τρίμηνο της εγκυμοσύνης;

Η απάντηση του γιατρού: Από το δεύτερο τρίμηνο της εγκυμοσύνης μπορείτε να σταματήσετε τη λήψη του συμπληρώματος φολικού οξέος χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι η συνέχιση της θα βλάψει εσάς ή το μωρό σας.

Πόσο φολικό οξύ πρέπει να παίρνω τώρα που είμαι έγκυος;

Η συνιστώμενη ημερήσια δόση καθημερινού συμπληρώματος φολικού οξέος είναι τα 400 μικρογραμμάρια (mcg) και όπως ανέφερα παραπάνω μπορείτε να ξεκινήσετε τη λήψη του από τη στιγμή που θα αποφασίσετε να μείνετε έγκυος.

Εξαιρέσεις σε αυτό τον κανόνα υπάρχουν φυσικά και είναι οι εξής:

  • Εάν έχετε ήδη γεννήσει ένα παιδί με έλλειμα του νευρικού σωλήνα και επειδή σε αυτή την περίπτωση υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες επανεμφάνισης δισχιδούς ράχης, ο γιατρός σας θα σας ενημερώσει για το κατάλληλο σκεύασμα με μεγαλύτερη ημερήσια δόση φολικού οξέος.
  • Επειδή ορισμένα συνταγογραφούμενα φάρμακα (όπως π.χ φάρμακα για την αντιμετώπιση της επιληψίας) επηρεάζουν την ικανότητα του οργανισμού να απορροφήσει το φολικό οξύ ο γιατρός σας θα σας συνταγογραφήσει το κατάλληλο συμπλήρωμα μεγαλύτερης περιεκτικότητας.
  • Εάν ο δείκτης μάζας σώματος σας ξεπερνά το 30 ή έχετε διαβήτη θα πρέπει και πάλι κατόπιν οδηγίας του γιατρού σας να αξιοποιήσετε ένα σκεύασμα με μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε φολικό οξύ.

Σε κάθε περίπτωση μην ξεχνάτε ότι είναι σημαντικό να είστε ειλικρινής με το γιατρό σας και να μην αποκρύπτετε οποιαδήποτε πάθηση, στοιχείο του ιστορικού ή ανησυχία σας. Για λόγους όπως οι παραπάνω (και όχι μόνο!) είναι σημαντικό ο μαιευτήρας – γυναικολόγος να έχει πλήρη εικόνα.

(MommyStyle note: Κορίτσια, μεταξύ μας αν ο γιατρός σας δεν σας αποπνέει εμπιστοσύνη ή δεν δείχνει να ενδιαφέρεται για τις λεπτομέρειες και τις ανησυχίες σας είναι απλό: αλλάζετε γιατρό!)

Σε ποιες τροφές βρίσκεται το φολικό οξύ φυσικά; Ποιες τροφές μου προτείνετε να τρώω κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης για να αυξήσω την πρόσληψη φολικού οξέος;

Η απάντηση του γιατρού: Το φολικό οξύ συναντάται μεταξύ άλλων:

  • Στα φυλλώδη πράσινα λαχανικά, όπως είναι το σπανάκι και το λάχανο
  • Στο χυμό του πορτοκαλιού
  • Στα καρύδια
  • Στον κρόκο του αυγού
  • Στα φασολάκια
  • Στις φακές
  • Στο συκώτι
  • Στον αρακά
  • Στις φράουλες
  • Στις μπανάνες

 

Και πιο συγκεκριμένα:

  • 90g βραστά λαχανάκια Βρυξελλών περιέχουν 99mcg φολικό οξύ
  • Δύο κουταλιές της σούπας μαυρομάτικα φασόλια περιέχουν 126mcg φολικό οξύ
  • Πέντε λόγχες του σπαραγγιού στον ατμό περιέχουν 92mcg φολικό οξύ
  • Δύο κορφές μπρόκολο στον ατμό περιέχουν 58mcg φολικό οξύ
  • Μία μεσαίου μεγέθους πατάτα περιέχει 80mcg φολικό οξύ
  • Ένα κύπελλο 30g brown flakes περιέχει 100mcg φολικό οξύ
  • Ένα μεγάλο αυγό βραστό περιέχει 22mcg φολικό οξύ
  • Ένα μέτριο πορτοκάλι περιέχει 54mcg φολικό οξύ

Όσον αφορά στον τρόπο μαγειρέματος των λαχανικών, για να επιτευχθεί η διατήρηση των βιταμινών – άρα και του φολικού οξέος, οι γιατροί προτείνουμε το ήπιο μαγείρεμα στον ατμό που φαίνεται να είναι το ιδανικό.

 

Αυτό ήταν και το σημερινό post! Εάν σας άρεσε μη διστάσετε να το κάνετε share για να το διαβάσουν και οι φίλες σας κι εμείς – μέχρι το επόμενο post θα τα λέμε στο Facebook και το Instagram!

A! Να μην το ξεχάσω: Aν έχετε όρεξη για διάβασμα, εδώ βρίσκετε συγκεντρωμένα όλα τα posts του αφιερώματος του MommyStyle.gr στην εγκυμοσύνη.

Διάβασε ακόμα:

No Comments

Leave a Comment